Slapeloosheid of slaapproblemen?

Sleepwise verzamelde voor jou vele praktische tips om de kwaliteit van je slaap drastisch te verbeteren. Denk bijvoorbeeld eens aan het bijhouden van een slaapdagboek.

Om de kwaliteit van je slaap drastisch te verbeteren, zal je je er eerst in moeten verdiepen. Dat doet je het beste door een week lang, of zelfs twee weken, een dagboek van je nachten bij te houden. Zorg dat je een notitieboekje en een potlood bij de hand hebt. Hiervoor heeft Sleepwise een heel handig droomboekje ontwikkeld. Stuur een mailtje met je adresgegevens naar info(at)sleepwise.be en we sturen je het droomboekje op.

Houd een slaapdagboek bij

  • iedereen heeft zijn eigen manier van ´slapen`
  • schrijf in een boekje alles op wat betrekking heeft op uw slaap: tijden, verstoringen, vermoeidheid bij het wakker worden, etc.
  • wantrouw gangbare ideeën

Verdiep u in de kunst van het baden

Er gaat niets boven een lekker warm bad om u voor te bereiden op het moment dat u zachtjes zult wegdoezelen in de armen van Morpheus. De warmte en het contact met het water veroorzaken een natuurlijke, aangename lichamelijke en geestelijke ontspanning.

  • gun u ´s avonds, tenminste 1 uur na de maaltijd een bad
  • gaat u in het water glijden tussen de 34 en 38°C
  • blijf er niet langer dan 20 minuten in
  • wierook, kaarsen, muziek en kruidenthee dragen bij aan ontspanning

 

Eet veel granaen

Om in slaap te komen hebben onze hersenen serotonine, een neurotransmitter, en tryptofaan, een aminozuur, nodig. Die stoffen worden gevormd uit koolhydraten die we via onze voeding binnenkrijgen, met name via granen, die de hersenen alle brandstof leveren die nodig is voor een goede nachtrust.

  • onze hersenen hebben energie nodig om te functioneren
  • en ook serotonine om naar de slaaptoestand over te gaan
  • die twee stoffen worden geproduceerd op basis van koolhydraten
  • het verdient de voorkeur om bij het avondmaal granen te eten

Verplaats uw bed

De slaapkwaliteit is ook afhankelijk van de plek waar u slaapt. Dit wordt beweert door geo- of bouwbiologen. Volgens hen zindert de aarde van elektromagnetische golven die we moeten vermijden, als we tenminste rustig willen slapen.

  • de aarde is omgeven door een netwerk van elektromagnetische stralen zoals een bal in een net
  • u mag niet te lang slapen op de plek waar de lijnen elkaar snijden
  • u kunt een geo- of bouwbioloog raadplegen om de ideale plek voor uw bed te laten bepalen

Lucht uw slaapkamer

U slaapt beter wanneer u zuivere lucht inademt. Gun uzelf de luxe te gaan slapen in een goed geventileerde slaapkamer. Vaak is het simpelweg al genoeg om een uur per dag het hele raam open te zetten om uw nachten ten goede te veranderen.

  • het inademen van gezonde lucht is onmisbaar voor de ontspanning van het zenuwstelsel
  • lucht uw slaapkamer ´s ochtends en ´s avonds
  • de ideale temperatuur ligt rond de 15 en 17°C
  • slaap niet met een open raam

Adem frisse lucht in

We ademen slecht!We zouden moeten leren om ons weer de diepe buikademhaling van baby´s eigen te maken. Zo zouden we onze cellen kunnen regenereren en ons beter kunnen ontspannen en slapen. Na een beetje oefening is het zo gemakkelijk als wat.

  • goed ademen helpt u ontspannen en stress kwijt te raken
  • u moet veel en diep ademhalen, waarbij u gebruik maakt van uw buikspieren
  • admen een paar keer diep in voordat u gaat slapen

Kies het juiste bed

Hard of zacht? Van kunstof of natuurlijke materialen? Een lattenbodem of boxspring. Van de kwaliteit van uw bed hangt de kwaliteit van uw slaap af, ja, zelfs van uw leven. Vergeet niet dat u een derde van uw leven in bed doorbrengt.

  • de kwaliteit van uw slaap hangt af van de kwaliteit van uw bed
  • het bed moet niet te hard maar ook niet te zacht zijn
  • als u rugpijn heeft, kiest u best voor een orthopedische Tempur matras
  • kies goede materialen en beknibbel hier niet op

Zorg dat uw slaapbehoefte wordt gerespecteerd

Het is onmogelijk goed te slapen als anderen u dat beletten!. U hebt dus de anderen nodig om de nacht goed door te komen.

  • uw slaapkamer is geen kantoor, geen woonkamer, geen speelhal en ook geen rookhol
  • we uw omgeving eraan om stil te zijn
  • als uw partner snurkt, ga dan in een andere kamer slapen

Vermijd gewelddadige beelden

Uw slaapkamer is geen bioscoop! Tv-kijken kunt u beter in de woonkamer doen dan een televisietoestel in wu slaapkamer zetten. En maak vooral een goede selectie van wat u ´s avonds bekijkt…

  • plaats geen televisietoestel in de slaapkamer
  • vermijd voor het slapen gaan gewelddadige of deprimerende scénes
  • als u door onaangename beelden wordt geplaagd, doe dan een aantal ontspanningsoefeningen

Richt uw slaapkamer opnieuw in

Feng shui, een oosterse wetenschap die al duizenden jaren bestaat, is een ware geneeskunst die berust op het in harmonie brengen van energieën. De principes van feng shui kunnen worden toegepast in de slaapkamer, waardoor inslapen wordt vergemakkelijkt en verstoringen worden vermeden.

  • feng shui is de kunst die de energiestroom in huis harmoniseert
  • om goed te kunnen slapen moet de energie worden vertraagd
  • vermijd spiegels, scherpe hoeken, puntige voorwerpen, zeer gladde oppervlakten
  • kies voor dikke bekleding

Doe aan sport

Lichamelijke inspanning heeft een gunstig effect op de slaap. Het is belangrijk een sport te kiezen die bij u past, die u leuk vindt en aankunt, en niet te hard van stapel te lopen. Want buitensporigheid kan net zo schadelijk zijn als niet bewegen.

  • sporten bevordert het slapen
  • beoefen uw sport met regelmaat, zonder te forceren
  • stop tenminste een u voor het slapengaan met sporten
  • ga zo ver mogelijk bij uitlaatgassen vandaan sporten