Slaapproblemen: heb je ook last van lage rugklachten? Lees dit dan even

‘Het klopt als een housebeat’. Zo omschreef een klant eens zijn rugpijn. Geen constante pijn, maar een repetitieve zwelling alsof iemand hem telkens kleine zetjes geeft. “Het is goed irritant als je om de haverklap pijnscheuten krijgt.” De man – met een fulltime kantoorbaan in de ICT – had geen hevige pijnen. Hij kon nog door blijven werken. Maar elke avond zag hij er weer tegenop om naar bed te gaan. Het zeurende gevoel in zijn onderrug weerhield hem ervan om snel in slaap te vallen, iets waar hij voorheen zelden last van had. En als hij dan in slaap viel, was dat nooit van lange duur. Het woelen en continu zoeken naar de fijnste slaapligging maakte hem een paar keer per nacht wakker.

Hij vond het lastig een oorzaak te vinden, misschien was het een verkeerde zithouding tijdens al die uren achter de computer, misschien had hij wat geforceerd gefitnest of het had met de stress te maken. Daarvoor kwam hij ook niet bij mij (ik houd het liever bij wijs advies over alles wat met slapen te maken heeft..). Volgens de klant lag het ook niet per se aan zijn bed en matras. Hij sliep immers jarenlang prima. Hij vertelde wel dat hij een vrij standaard matras had, dat hij al wat jaren terug voor weinig geld op de kop had getikt. Nu hij rugpijn had merkte hij wel dat deze niet ideaal was.

DOE DE SLAAPTEST

De ICT’er wilde mijn advies over welk matras hij nu het beste kon nemen om zijn rugpijn te verzachten en zo ook weer kon genieten van een goede nachtrust. Een goede nachtrust is zo belangrijk. Ook ik slaap weleens slecht ondanks mijn dagelijkse ervaring met matrassen, beddenbodems, dekbedden of kussens. Ik heb een zware dag of denk bijvoorbeeld te veel aan de volgende dag. Na een slapeloze nacht presteer ik meestal minder. Ik ben niet zo alert als anders, heb moeite met opstarten en ben soms zelfs wat prikkelbaar. De eerste vraag aan je partner in de ochtend is niet voor niets vaak ‘heb je lekker geslapen’?

Deze man vroeg advies over matrassen. Bij Sleepwise beperken wij ons niet tot éen onderwerp. Enkel antwoord geven op een vraag over matrassen, vinden wij geen goede service. Ik kan wel een heel fijne matras aanraden, maar er spelen nog veel meer factoren mee die een goede nachtrust kunnen bevorderen. Zo weegt onder andere ook de beddenbodem, het kussen, kamertemperatuur en je slaaphouding mee. Ik wil de klant een zo volledig mogelijk en uitgebalanceerd advies meegeven, zodat hij een overwogen keuze kan maken. We vertrekken altijd vanuit de klant en zoeken daar dan de juiste oplossing. Merk-onafhankelijk. Dat wil zeggen dat we de beste items uit de assortimenten van onze leveranciers gekozen hebben.

Als lezer van deze blog ben jij nu even de klant die bij me komt met de vraag ‘kan je me helpen om met mijn lage rugklachten goed de nacht door te komen?’ Ik heb drie tips voor je.

Tip 1: Kies voor drukverlagende matrassen

Als ik met het openbaar vervoer reis, zie ik mensen weleens de krant lezen. Die ligt dan op de treinstoel en reizigers zitten dan gebogen het nieuws door te nemen. Een onnatuurlijke houding die veel druk uitoefent op de nek, schouders en rug. Zouden de reizigers dit elke dag zo doen, dan houd ik mijn hart vast. Ze staan er vaak niet bij stil hoe slecht dit is voor het lichaam.

Dit geldt net zo goed voor slapen. Een kromme lighouding verhoogt de druk op het lichaam waardoor de kans op lichaamsklachten toeneemt. Bij lage rugpijn wil je niet dat een matras ervoor zorgt dat je te veel gaat woelen en er zo voor zorgt dat een perfect slaaphouding ver weg is. Een perfecte slaaphouding is de houding waarbij je wervelkolom recht en in een natuurlijke houding ligt, waarbij de zijligging of de foetushouding de ideale slaappositie is. Een matras die drukverlagend werkt kan de gouden ticket zijn tot een zorgeloze nacht.

Lage rugklachten vaak veroorzaakt worden door een versleten, te harde of te zachte matras. Je merkt dit als je ’s morgens opstaat en je een licht onaangenaam gevoel hebt in je onderrug, dat door beweging gedurende de dag ‘verdwijnt’. De tussenwervelschijven of ligamenten hebben dan gedurende de nacht niet goed vocht kunnen opnemen (hydrateren) waardoor een soort ‘stijf’ gevoel ontstaat bij het opstaan. Is dit het geval, dan wordt het hoog tijd om je matras te vervangen! Daarna zijn de lage rugklachten meestal verdwenen.

DOE DE SLAAPTEST

Het Tempur Sensation-matras is zeer geschikt voor slapers met lage rugpijnen. Tempur is het enige matrassenmerk dat is erkend door de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Het Sensation-matras vindt dan ook zijn oorsprong bij deze organisatie. De Amerikanen ontwikkelden drukabsorberend materiaal om hun astronauten beter te beschermen en te ondersteunen tijdens de lancering. Als je op dit matras ligt voel je je een klein beetje wegzakken en merk je al vrij snel dat het heerlijk ligt. Sta je op dan buigt het matras weer terug.

Het is een zogenaamde traagschuimmatras, dat je comfortabel laat slapen. Dit elastisch matras stimuleert een natuurlijke lichaamspositie omdat het ervoor zorgt dat het zich aan de contouren van je lichaam aanpast. Het materiaal vormt zich goed naar de wervelkolom en spieren en zenuwen worden gelijkmatig verdeeld.

Ook raad ik je het Leticia Modular-matras aan. Je kunt dit matras zien als een soort bouwpakket die volledig is samengesteld voor de individuele slaper. Het bestaat uit twintig zones met vijf verschillende hardheden, van zacht tot hard. Van je hoofd tot aan je tenen is dit matras aangepast op jouw lichaamsprofiel. Ook dit matras belooft een gelijkmatig verdeling van je lichaam. Win je in de jaren daarna aan gewicht, of val je juist erg af, dan verandert ook je lichaamsprofiel. Dit matras is dan eenvoudig aan te passen en kan nog vele jaren mee.

Bij beide matrassen geven we bij Sleepwise een ’60 dagen comfortgarantie’. Een lichaam en vooral het spierweefsel heeft gemiddeld vier à vijf weken nodig om te wennen aan een nieuw matras. Ik kan je nog zo goed adviseren, maar het kan altijd gebeuren dat een bepaald matras toch niet het perfecte matras voor jou is. Met deze garantie hoef je niet bang te zijn dat je vast zit aan de koop. Mocht het toch niet ‘klikken’ tussen jou en het matras, dan help ik je graag verder om wél de perfecte combinatie te vinden.

Tip 2: Kies voor een bedbodem met aanpassingsvermogen

Een moeder kwam een poosje terug lichtelijk nerveus de winkel binnen met haar dochter. De studente – op kot – was maar niet aan haar verstand te brengen dat haar bed echt niet meer kon. Zij had al enige tijd last van de rug. Ze had twee jaar terug op tweedehands.be een bed met lattenbodem gekocht. Het was een koopje en het lag best lekker. Maar al snel bleek de bodem instabiel. Ze sliep nog best aardig, maar de rugklachten namen toe.

Doordat een van de latten gebroken was, daalde haar matras ter hoogte van haar rug een beetje in. Ze voelde dat ze in een soort kuiltje lag. Zelf begreep ze ook wel dat dit niet echt de perfecte slaaphouding is. Je kunt nog zo’n goede matras hebben, maar als een bedbodem ervoor zorgt dat het matras niet egaal ligt, heb je er weinig aan. Controleer daarom geregeld je beddenbodem en ga tot actie over als je ziet dat er iets aan mankeert. Het bespaart je mogelijk niet alleen lichamelijke klachten, maar is ook bevorderend voor de nachtrust.

Wil je rugklachten voorkomen of verminderen dan is het noodzaak dat je tijdens je slaap goed ligt. Zoals ik al eerder in dit blog aangaf, is de perfecte houding waarbij je wervelkolom recht en in een natuurlijke houding ligt. Een goede matras is dan geen overbodige luxe, maar een instelbaar bedbodem is dat net zo goed. Elk mensenlichaam is anders. Je hebt lange en kleine mensen, mensen met brede schouders en mensen met stevigere heupen. Een instelbaar bed zorgt ervoor dat al deze verschillende types een zo meest ideale slaappositie bereiken. Met een instelbaar bed kan je je hoofd of voeteneind omhoog of omlaag zetten. Zo zijn de bekken en daardoor ook je onderrug te ontlasten als je het voeteneind iets (ongeveer 3 cm) omhoog zet tijdens het slapen.

Een schotelbodem is de beste keuze. Deze maakt veel contact met het matras en geeft daardoor een gelijkmatiger ondersteuning. Je kunt de schotelbodem per zone instellen. De schouder, de heup en de taille zijn de belangrijkste lichaamszones. Door de schotelbodem op de juiste manier in te stellen heb je meer kans dat je lichaam op de juiste manier wordt ondersteund op het matras. Heb je een bed dat zich te weinig aanpast, dan vergroot dat op lange termijn het risico op te grote buigingen van de wervelkolom. Hevige rugpijn is het gevolg.

Je slaaphouding is ook van belang bij het instellen van je slaapsysteem. Of je nu op je buik slaapt, op je rug ligt of liever kiest om op je zij te liggen, het heeft invloed op je lichaamshouding. Een slaaphouding is er ingeslepen en verander je niet zomaar. Ik kan je wel vertellen dat de buikligging het slechts is. Je hoofd draait dan zo sterk, dat er veel druk op de nek komt. Een zijligging en  rugligging zijn de beste posities. Het lichaam wordt dan gelijkmatig verdeeld. Een zijligging is nog iets beter omdat de hersenen dan de informatie van de dag het best verwerken. Het zal lastig zijn om deze vaste patronen los te laten en je te richten op de meest ergonomische slaaphouding. Daarom is een instelbare beddenbodem zo goed: het richt zich naar je houding.

Een elektrisch verstelbare bodem is ook een goede optie. Zo kan je je heupen in de meest comfortabele hoek brengen om de semi-Fowlerpositie goed in te kunnen nemen. In de semi-Fowlerpositie lig je op je rug, met je heupen en knieën elk in een hoek van 45 graden terwijl de onderbenen ondersteund worden. Het ontspant sommige spieren en is beter voor de doorstroming van het bloed naar het hart.  Schouders en heup liggen synchroon, waardoor de wervelkolom recht blijft liggen.

De aanpasbaarheid van je slaapsysteem staat los van de hardheid van het matras. De aanpasbaarheid geeft aan in hoeverre het slaapsysteem zich aanpast aan je lichaamsvormen, de hardheid van het matras geeft aan hoe diep je wegzakt. Het wegzakken is afhankelijk van je gewicht, lichaamsbouw en slaaphouding. Of je lang, klein, dik, slank of breed bent of op je zij, buik of rug slaapt is allemaal van invloed op de keuze van je slaapcombinatie.

DOE DE SLAAPTEST

Tip 3: Zorg voor een behaaglijk slaapklimaat

O, wat kan het soms toch heet zijn op je slaapkamer. Vooral in de zomer is het soms niet uit te houden. Wat je ook doet, niets helpt. De hele dag heb je de ramen open, je verblindt je kamer of een ventilator draait. Toch puf, zucht en zweet je. Of je bibbert juist in de koude wintermaanden. In beide gevallen verstoort het de nachtrust.

Een te koude of te warme nacht zorgt niet voor een goed herstel van je lichaam. Een te koude kamer kan zelfs de druk op je spieren verhogen. Probeer er dus voor te zorgen dat je slaapkamer behaaglijk aanvoelt en je ook behaaglijk ligt. Het aangenaamste klimaat in je slaapkamer ligt tussen de 16 en 20 graden Celsius, heeft een luchtvochtig die tussen de 40 en 50 procent ligt en is bovendien goed geventileerd. Dus lucht in de ochtend en voordat je naar bed gaat goed je kamer zodat je weer in een frisse kamer slaapt.

Een goed matras gaat tien tot twaalf jaar mee. In al die jaren produceren slapers honderden liters zweet. Een groot deel daarvan gaat in het matras zitten. Als je niet regelmatig lucht, haalt een matras zijn levensduur niet. Het is vochtig en vies en kan onbehaaglijk aanvoelen. Het is zonde als je een duur matras koopt en het vervolgens laat versloffen. Je haalt een nieuwe auto toch ook af en toe door de wasstraat? Anders rijd je in een auto vol met viezigheid en vogelpoep erop.

Een geventileerd en schonere matras is een gezond matras. Overigens heeft de ene matras soms een meer natuurlijke ventilatie dan een ander matras. Zo bestaat het Leticia Modular-matras uit materiaal dat zorgt voor een optimale lucht-, vocht- en warmtecirculatie in alle richtingen en is het voorzien van horizontale en verticale ventilatiekanalen.

 

De ene slaper heeft het sneller koud dan de andere slaper. Mensen met een lage bloeddruk hebben het vaker koud, waar mensen met een hoge bloeddruk het al snel te warm hebben en dan ook veel transpireren. Vervelender wordt dit nog als er grote verschillen zijn binnen een relatie. Je kunt dan eigenlijk niet onder dezelfde dekens of op dezelfde hoeslaken liggen. Een elektrische deken biedt mogelijk een oplossing. Ook is het verstandig om goed te kijken welk dekbed je kiest. Je hebt een zomerdekbed, lente-herfstdekbedden en vier seizoenendekbedden. Al deze keuzes kunnen het verschil maken tussen een zorgeloze nacht of een slapeloze nacht. Een nacht vol draaien, woelen, wakker worden en weer inslapen is funest voor je lichaamshouding en niet bevorderlijk voor je rug.

Wacht niet te lang als je rugklachten ondervindt door slecht of verouderd slaapmateriaal. Ga op onderzoek uit en vraag advies van slaapspecialisten. Ook bij twijfels over je slaapgedrag kunnen zij je goed helpen. Niets is fijner weer zorgeloos én pijnloos te kunnen slapen.

Samenvatting

Zoals je hebt gelezen, kunnen lage rugklachten een grote impact hebben op je leven. Gelukkig is er hoop, want met de juiste kennis en slaaptips kun je jezelf echt verder helpen. De tips die wij je gaven zijn:

  1. Kies voor drukverlagende matrassen
  2. Kies voor een bedbodem met aanpassingsvermogen
  3. Zorg voor een behaaglijk slaapklimaat.

Met deze tips hopen we dat je snel van je lage rugklachten verlost bent. Slaap lekker!

 

 

Bronnen:

http://www.hetecobed.nl/Categorie/Eco-Matras

http://nl.tempur.com/sensation-matras-19-cm/TNL151416M.html?cgid=sensation-matrascollectie&start=1

https://www.youtube.com/watch?v=HXzPSZCctzs

Als slaapexpert adviseer ik al meer dan 20 jaar mensen in heel België en Nederland over slaapcomfort en beter uitrusten. Telefonisch of via een persoonlijk adviesgesprek in een van onze winkels. Ik vind namelijk dat iedereen recht heeft op een goede en gezonde nachtrust. Daarom deel ik in deze rubriek met plezier veel van mijn kennis over slaap, gezondheid en lifestyle.

De ultieme TEMPUR koopgids

Maak gebruik van deze 26 bewezen tips om beter te slapen, makkelijker te kiezen en vooral een goed geïnformeerde beslissing te nemen

E-book
Sending

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *