Waarom jij en ik doktertje spelen (over slapen en het immuunsysteem)

ALS JE IMMUUNSYSTEEM NIET OP ORDE IS, DAN FUNCTIONEER JE NIET GOED

De belangrijkste taak van ons immuunsysteem is om voedzame stoffen te onderscheiden van giftige stoffen. De beste garantie voor een goed functionerend immuunsysteem is gezond en gevarieerd eten, goed slapen en voldoende bewegen.

“Als je minder diepslaap ervaart, verzwakt je immuunsysteem. Dit omdat circa 75% van jouw witte bloedlichaampjes wordt aangemaakt tijdens de diepslaapfase.”

HOE KAN JE JE IMMUUNSYSTEEM VERSTERKEN?

Er zijn veel mogelijkheden om je immuunsysteem te versterken. De belangrijkste elementen heb ik net genoemd. Maar je kunt nog veel meer doen om je goed te voelen.

DOE DE SLAAPTEST

13 tips om je immuunsysteem te versterken:

  • Eet organisch of biologisch, vooral niet-biologische groente en fruit kan glyfosaat bevatten wat het immuunsysteem verzwakt
  • Teflon pannen schijnen ook minder goed voor de gezondheid te zijn dan gedacht. Vooral de fluoride houdende stoffen in Teflon schijnen zeer slecht te zijn voor de lever.
  • Mensen houden van gezelligheid en als je het naar zin hebt, word je immuunsysteem gesterkt
  • Plan elke week een ‘dream day’ in, een vrije dag waar je dingen doet die je helemaal gelukkig maken. Los van werk of andere verplichtingen. Om de stress te vergeten. Stress is nummer 1 in het verzwakken van ons immuunsysteem
  • Geraffineerde of witte suiker is gif voor ons lichaam. Het put namelijk je vitaminen en mineraalhuishouding uit, waardoor je immuunsysteem verzwakt wordt. Denk hierbij ook aan allerlei frisdranken, deze zitten vol met (geraffineerde) suiker
  • Zoek de frisse buitenlucht op. Onze cellen hebben zuurstof nodig en hoe beter de kwaliteit van deze zuurstof, hoe beter onze cellen zich kunnen ontdoen van hun afvalstoffen
  • Blijf uit de buurt van PET flessen en andere producten waar ‘weekmakers‘ inzitten. Weekmakers beïnvloeden ons immuunsysteem negatief. Ook in bepaalde desinfectieproducten zitten weekmakers zoals Triclosan
  • Zorg dat je genoeg vloeistof tot je neemt. Vloeistoffen zijn het transportmiddel van onze nutriënten en voeren onze afvalstoffen af
  • Dit is geen blog voor zelfhulp, maar het uiten van je gevoelens is zeer bevrijdend voor je ziel en versterkend voor je immuunsysteem. Uit je je gevoelens niet, dan verzwakt je immuunsysteem
  • Het is al gezegd, maar goed slapen is een van de belangrijkste factoren om je immuunsysteem te versterken. Respecteer je slaap en besteed voldoende aandacht aan een goed bed en dito matras
  • Gebruik zo min mogelijk antibiotica. Het onderdrukt de boodschappers van ons immuunsysteem (cytokines). Bovendien gooit het je darmflora compleet door de war
  • Je darmflora speelt namelijk een sleutelrol in je immuunsysteem. Als je een gezonde darmflora hebt, hebben ziektekiemen geen schijn van kans
  • In sommige gevallen is het een goed idee koe melkproducten en gluten houdende producten te laten staan. Dit doet vaak wonderen voor je immuunsysteem

“Onthoud dat je een derde deel van je leven in bed doorbrengt. En dit een derde deel heeft grote invloed op het andere twee derde deel van je leven”

Lees ook: ‘Hoe ik wakker word (En nog 3 handige tips)’

De 6 meest gemaakte fouten

Ontdek waarop je moet letten als je een matras of bed gaat kopen (95% van de mensen laat deze kans liggen) en voorkom een dure miskoop

E-book
Sending

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *